Az esküvő szervezés buktatói közül a legnagyobb talán maga az idő. Sokan azt gondolják, hogy „egy egész estés bulit megszervezek néhány hét alatt”, de sajnos ez nagyon ritkán van így. Figyelembe kell venni, hogy amennyi dolgot szeretnénk (ruha, gyűrű, torta, autó…stb), annyi szolgáltatónak kell utána járni, egyeztetni akár többször is, szerződést aláírni… Ez bizony a mindennapok mellett nem csak pár napos, hetes szervezést igényel.
Ha valaki nem kezdi el időben a szervezést sajnos kompromisszumokat kell kötnie, vagyis egy-egy dolgot máshogy kell elfogadnia, mint ahogy megálmodott, vagy akár le is kell mondania róla.
Mindenek előtt magát a helyszínt kell kiválasztani, hisz ettől függ szinte minden, a dekoráció, az ételek, mekkora zenekar fér el…stb. A népszerűbb helyszíneket viszont már egy évvel előtte le szokták foglalni. Sok pár kerül abba a helyzetbe, hogy beállít februárban a helyszínre, mert nyáron szeretnék ott megtartani a lakodalmat. Ekkor már sajnos közlik velük, hogy választhatnak szeptember 1 vagy 7 között, mert minden hétvége foglalt. Ezt sajnos nem lehet elég korán lefoglalni.
Az anyakönyvvezetőnél is fél évvel előtte illene bejelentkezni, de törvényben szabályozott 30 nap a minimum, melyet a helyi jegyző nyomós indok alapján tudna felül bírálni.
Szerződés, szerződés, szerződés…
Mindenek előtt legyen szerződés minden szolgáltatóval. Elképesztő, hogy mekkora a káosz ezen a téren. Az egyik szolgáltató ragaszkodik hozzá, a másik visszakérdez, hogy minek az.
Ugyan ez a helyzet a párokkal is. Nem tudom, hogy alakult ez így kis hazánkban, de ha valaki józan ésszel belegondol, az adott embertől/cégtől szolgáltatást rendel meg a pár nem kis összegben.
A szerződés arra hivatott, hogy biztosítsa magát a pár és a szolgáltató egyaránt. A szerződés hiányában hiába reklamál akármelyik fél. Mi még a közeli barátokkal, ismerősökkel, rokonokkal is szerződést kötünk a dekorációra! A szolgáltatóválasztás veszélyeiről itt írtunk.
Rendezvényhelyszín/étterem
Amennyiben a rendezvényhelyszín a hétköznapokban étterem, még az egyeztetés előtt nem árt elmenni kipróbálni, enni egy jót. Csak, mint egy átlagos vendég, mert azért mégis csak kicsit másképp állnak egy olyan párhoz aki kb 100 embert fog egy hétvégén hozni.
Bár talán egyértelmű, de azért megemlítem, hogy a nagyjábóli létszám tudatában ne válasszunk kis helyet. Hiszen hely kell még a terítésnek, zenészeknek és a tánctérnek is. Ha a násznép nem fér el, akkor vagy szanaszét fognak mászkálni, vagy nem fognak táncolni, mulatni. Továbbá jó, ha a helyszín nincs messze a polgári, vagy a templomi szertartástól. Itt egy kis segítség a rendezvényhelyszín kereséshez.
Manapság sajnos egyre több csatornán jut vissza hozzánk, hogy egy-egy helyszín olyat tesz, amit véleményem szerint -ha a vendég az első- akkor egyszerűen nem tehet. Több étteremnek, rendezvényhelyszínnek van mondjuk székszoknyája. Ahogy a dekorosnak, vagy a cateringesnek is. Megdöbbenésemre vannak olyan helyszínek, ahol egészen egyszerűen nem engedik meg, hogy a párral szerződött dekoros bevigye a saját masniját, székszoknyáját…stb. Ha ilyennel találkoztok udvarias köszönés és nagyon gyorsan másik helyszín keresése. Egy ilyen helyen biztosan nem a pár az első, hanem a saját üzletük. Ilyenkor ugyanis a saját dekorosukat nyomják, akinek annyira pocsék a munkája, hogy hátszél nélkül semmire sem megy, vagy már bevásárolt az étterem és azt akarják, hogy bármi áron térüljön meg a befektetés, mert jön a tél és kell a nyárigumiszett. Illetve egyszerűen csak olyan lusta a tulaj, hogy a dekoros után nem akarja megint visszarakni azt a fél éve porosodó organzát a mennyezetre, amit a rendezvény miatt kellett levennie. Szomorú, de vannak ilyenek.
Meghívók
Ha már sínen vagyunk, minél előbb ki kell küldeni a meghívókat, hogy a visszajelzések alapján legyen fogalmunk arról, hogy nagyjából mennyi lesz a várható létszám. Ez bizony ritkán fedi az első tippeket:) A meghívó tervezéséről itt, és a meghívó szövegének kiválasztásáról itt olvashattok.
Pénz buktatói
Itt csak arra hívnám fel a figyelmet, hogy minden szolgáltatóval, akivel csak lehet, kössön a pár szerződést. Ez biztosíték lesz mindkét fél számára. Ezek általában nem nyolcvan oldalas szerződések, melyhez ügyvéd kell, hanem 1-2 oldalas, lényegre törő dokumentumok. Tartalma, hogy a pár az adott napon igénybe veszi a szolgáltatást, melyre előre X Ft előleget átad. A szolgáltató pedig az adott napon és helyszínen a szolgáltatást végrehajtja (kiszállítja, megjelenik…stb). Jellemzően a ruhakölcsönzőknél, dekorosoknál, vagy catering-eseknél, illetve olyan szolgáltatóknál, akik bérbe adnak valamit, a szerződés úgy folytatódik, hogy: bármi sérülés, hiány keletkezésekor a bérbe vevő köteles azt megtéríteni. Tehát nem árt figyelni, hogy a vendégek ne vigyenek el semmit, mert ezeket a költségeit általában a párnak kell megtéríteni. Érdemes valami költségvetés tervezőt használni.
Autó
Ahány pár annyi ízlés és megannyi autóválasztás. Egyetlen közös általában, hogy az autót is díszítik. Van aki csak textillel, vagy masnival, esetleg virággal vagy számtalan egyedi ötlettel. Sokan a virágdíszekkel abba a hibába esnek, hogy az autódíszt úgy csináltatják meg (gazdasági okokra hivatkozva), hogy méretben és formában jó legyen majd főasztaldísznek is.
Az ötlet nem lenne rossz, hiszen csak valakinek át kellene helyezni az autóról a főasztalra. DE! Gondoljunk csak bele, hogy mi történik egy csokorral, ha átlagos tempóval megy a nászmenet és csak kicsit fúj a szél, esetleg még esik is. Lehet valaki akármilyen jó virágkötő, ezek a csokrok bizony kissé tépetten fognak a főasztalon virítani. Sajnos a jó idő még rosszabb, mert a közel 60 fokos motorháztetőt a virágok még rosszabbul bírják és egyszerűen hervadtak lesznek hiába építették őket oázisra.
Költségkímélő még, ha egy kisebb és egy nagyobb csokrot csináltat a pár. A nagyobb kerüljön a főasztalra és a kisebb az autóra, mivel annak lesz kevesebb szerepe és a főasztal pedig egész este a figyelem egyik középpontja.
Esküvői ruha
A ruha kényes kérdés, ami a menyasszonyokat illeti. Minden menyasszony gyönyörű akar lenni, de higgye el mindenki, hogy lazább fűzővel is ugyan olyan szép. Szinte mindenki beleesik abba a hibába, hogy túl szoros a fűző, aminek lehetnek következményei (ájulás, hányinger…stb). Ilyen állapotban nem lehet élvezni életünk egyik legszebb napját.
Fotós / videós
A fotózást általában a szabadban szokták kivitelezni. De mivel itt már ki vagyunk szolgáltatva a természetnek, mindenképpen kell rendelkezzünk B tervvel, ahol fedett helyen is meg lehet oldani a fotózást.
Fotósoknál nem lehet általánosítani a referenciáik terén. Jó eséllyel mindenkié jól néz ki és nem titok, hogy imitt-amott kicsit retusálva is van. Nincs is ezzel baj, mert a végeredmény csak szebb lesz. A kérdés az, hogy azon a képen csak kettőt kellett kattintani Photosop-ban, vagy fél órát kellett rajta dolgozni. A végeredmény szempontjából eddig mindegy is, ha jól néz ki. Csak annak a fotósnak akinek kevesebbet kell korrigálni, sokkal több jobb képei születnek. Ennek nagy feltétele a technika. Szükség van egy-egy beállított fotóra is a kihagyhatatlan eseményekről, de alapvetően az a jó fotós (legalábbis esküvőn), akit észre sem lehet venni, ilyenkor születnek a legjobb képek.
Cukrászda
Lassan nálunk is kezd divat lenni a nagyon-nagyon díszes torta. Sok olyan torta készül, ami gyönyörű, de belül mind ugyanaz az olcsó vajkrém alapú, gejl valami. Holott egy szép torta lehet finom is! Nem kerül sokkal többe, de a pár is és a vendégek is a tíz ujjukat megnyalhatják utána.
Virágos
Virágosnál általában vannak referencia fotók, melyen visszatükröződik a tehetség és a stílus is. Ez alapján is már el lehet dönteni, hogy kell-e tovább keresgélni, vagy sem.
Van néhány virágos, akik hajlandóak próbacsokrot kötni (vagy van elég nagy fogalmuk, hogy a szétbontott csokorból a virágot eladják még, vagy általánosságban drágábbak és valahol jelentkezik a próbacsokor költsége!), velük csak egyetlen dologgal kell vigyázni. Megkötnek egy gyönyörű csokrot mondjuk decemberben. A júliusi esküvő alkalmával azonban már teljesen más virágokat lehet beszerezni a virágpiacokon. Nem feltétlen rossz értelemben. Rózsa és rózsa között is óriási a különbség. És ez természetesen a virágoson múlik, hogy hajlandó-e elég nagy fejű, vagy megfelelő színárnyalatú virágot találni, aminek akkor volt a szezonja, amikor a próbacsokor készült.
Catering
Sajnos nagyon sok rendezvényen tapasztaljuk azt, hogy a feldekorált asztalra olyan dolgok kerülnek fel, amitől a pár haja égnek állhat. Pár ugyanis komoly összeget fizet a dekorosnak és a catering-esnek is, hogy az egyiktől kifogástalanul nézzen ki a helyszín, a másik pedig kiszolgálja a vendégeket. Ezt a képet egy elegáns,de kifinomult mozdulattal tönkre lehet tenni azal, hogy az asztal közepén ott virít a Coca-Colás, Fantás és dobozos Sió gyümölcslé. Ezek nem dekorációs elemek! A pár innentől feleslegesen fizet a dekoratőrnek, illetve a pincérnek, aki ezzel néhány felesleges körtől szeretné magát megszabadítani.
A nagy négyes buktatói
Együtt említeném meg azt a négy területet, aminek közvetve nincs köze egymáshoz, de mégis annyiban közösek, hogy ezek azok, amire a vendégek is emlékezni fognak és amiből véleményt alkotnak.
1. Esküvői dekoráció
A vendégek véleményét először a dekoráció befolyásolja, ugyanis ez adja az első benyomást.
A helyszín meghatározza a dekorációt, de a dekoráció sosem fogja a helyszínt!
Ezt értsd úgy, hogy a dekor megtervezésénél figyelembe kell venned a helyszín adottságait. Akkor szoktak hatalmas stílusbakik születni, amikor csak a dekorációval foglalkozik a pár. Egy ilyen baki tökéletesen egyenértékü a szandál+zokni párossal. (pl kastélyba lufi, neon lila textil dekorral… )
Egy jól sikerült díszítés azonnal megteremti az esküvői hangulatot és lenyűgöz mindenkit. Jelentős tétele a költségvetésnek, de ha a végeredményt nézzük, és az ilyen környezetben készült fotókat, mindenképpen megéri. Azért fontos tehát, hogy jó dekorost találjunk, mert nem csak jó, hanem olcsó ötletekkel is elő tud állni. Tekintsd meg saját munkáinkat.
2. Zene
Mondanom sem kell, hogy a hangulat szempontjából a legfontosabb. Van aki a mulatósokat, van aki a modernebb zenét szereti. Alapvetően talán mindenre lehet mulatni, csak szóljon jól. Vagyis nem elég, ha a zene csak hangos. Tehát a hangtechnika sem elhanyagolható, amit általában a zenész visz magával. Ha van rá mód mindenképpen hallgassuk meg őket előtte.
3. Vőfély, vagy ceremónia mester:
Ő az az ember, aki koordinál mindent, így elég sok múlik rajta. Mindenki fejében csak annyi van a vőfélyekről, hogy néha mond valami vicceset, ami még rímmel is. Ennél bizony jóval több a dolga és egyben a felelőssége is. Hisz annak ellenére, hogy úgy tűnik (egy-egy jól sikerült vidéki lagzin legalábbis) Ő engedi el magát a legjobban, holott Ő az aki a legtisztább fejjel irányít mindent.
Az igazán jó vőfély mindig tud jó hangulatot csinálni. És ha jó a hangulat, akkor minden jó.
4. Étel
Maga az ételek is erősen hozzátartoznak a vendégek véleményének alakulásához. Természetesen az is fontos, hogy finom legyen, de legalább olyan fontos a mennyiség is.
Mivel általában ez adja az esküvői költségvetés legnagyobb tételét, sajnos a párok ebből próbálnak lefaragni. Kevesebb fogás, kisebb adagok…stb.
Ezt egész addig lehet faragni, amíg szem előtt tartjuk, hogy az esküvő a vendégek számára egy egész napos elfoglaltság, amihez ha azt akarjuk, hogy jó kedvvel álljanak igen is enniük kell. És egy nap nem is egyszer. Akik messziről jönnek, eleve éhesen érkeznek. Őket a két háznál vendégváró falatokkal illik várni.
Az ételek mennyiségénél talán az időzítés még fontosabb. Hiszen ha az egész este alatt van 5 fogás és azt egymás után hozzák ki, biztos hogy mindenki leszédül a székről és teli hassal, bizony nehéz táncolni. Ám ha 3-4 fogás egy-másfél órás időközökben van feltálalva, mindenki folyamatosan jól van lakva, de nem nagyon. És ez utóbbi még a végösszegből is farag.
Amit még sokan elfelejtenek, hogy a szolgáltatókat (vőfély, fotós, zenész…) is illik asztalhoz ültetni.
Amellett, hogy összeköti életét az ifjú pár, ezen az estén érik be a több hónapig tartó szervezés gyümölcse. A nagy napon a párnak az a dolga, hogy élvezze minden percét. Ennek érdekében ki szoktak választani egy-egy embert (testvérek, nagybácsi, nagynéni…stb), akiket az esetleges apró-cseprő dolgokkal meg lehet keresni, illetve intézkedik a pár helyett. Ezzel is levéve minden feladatot a pár válláról.
Ahhoz, hogy minden gördülékenyen menjen, rá kell találnunk az ideális szolgáltatókra. Amennyiben biztosak vagyunk a választásban, minél előbb kössük meg vele a szerződést, mert ha az esküvőnk napjára valaki hamarabb lefoglalja, akkor kereshetünk mást.